W 2016 roku firma EP Equipment jako pierwsza rozpoczęła produkcję samodzielnie opracowanych akumulatorów litowo-jonowych (Li-ion) serii LiST (Lithium-integrated Smart Trucks) zaprojektowanej specjalnie dla potrzeb paletowych wózków widłowych (model EPT 12EZ). Od tego czasu technologia Li-ion znalazła zastosowanie również w produkcji pozostałych kategorii wózków widłowych – nawet w urządzeniach pracujących pod dużym obciążeniem w ciężkich warunkach i w systemie 3 zmianowym. Przewagą baterii litowo-jonowych są m.in. bezobsługowa praca, większa ekonomiczność, szybsze ładowanie, wyższa sprawność energetyczna, mniejszy ciężar i wymiary, możliwość okazjonalnego ładowania bez pogorszenia parametrów eksploatacyjnych. EP Equipment wykorzystuje w produkcji technologię LFP gdzie elektroda dodatnia jest litowo-żelazowo-fosforanowa (LiFePO4), a elektroda ujemna grafitowa. W odróżnieniu od baterii NMC nie stosuje się w nich toksycznego kobaltu. Baterie LFP mają znacznie wyższe parametry eksploatacyjne, są bezpieczniejsze (nie ulegają zapłonowi) i wykazują zwiększoną w stosunku do innych technologii, odporność na trudne warunki eksploatacji. Przede wszystkim charakteryzują się możliwością rozładowania prądem o dużym natężeniu, długim okresem pełnej sprawności (do 10 lat), odpornością zarówno na wysokie jak i niskie temperatury otoczenia. Ogromną zaletą jest możliwość ładowania w ujemnych temperaturach. Ponadto są najbezpieczniejsze w użytkowaniu spośród obecnie wykorzystywanych technologii. Mogą mieć zastosowanie także we współczesnych magazynach energii. Baterie LFP są idealnym rozwiązaniem do aplikacji ciężkich, gdzie wymagana jest praca z dużym obciążeniem mocy, a zarazem ważna jest niezawodność i długi okres używalności produktu.
Baterie litowo-jonowe wytrzymują ponad 3.000 pełnych cykli ładowania, podczas gdy akumulatory kwasowe ok. 500-1.000 cykli. Cykle te są obliczane w procentach naładowania - oznacza to, że np. 10% naładowania to 10% pełnego cyklu. W przypadku akumulatora kwasowego odlicza się pełen cykl za każdym razem, gdy akumulator jest podłączany do ładowarki (niezależnie od uzyskanego stopnia naładowania), czyli przykładowe 10% naładowania wyczerpuje 1 pełny cykl.
Podczas gdy akumulatory kwasowo-ołowiowe zawsze wymagają pełnego cyklu ładowania trwającego 8-12 godzin, aby utrzymać równowagę chemiczną elektrolitu, akumulatory Li-ion mogą być ładowane okazjonalne: przy każdej możliwej sposobności i przez dowolny czas - nawet kilkunastu minut, bez pogorszenia się ich parametrów eksploatacyjnych.
Baterie litowo-jonowe zapewniają dużą gęstość mocy - to tylko jedna trzecia wagi akumulatorów kwasowo-ołowiowych i znacznie mniejsze wymiary. Daje to możliwość opracowania wózków nie tylko o wyższych osiągach, ale także o większej przestrzeni dla operatora.
Większość baterii litowo-jonowych ma sprawność przynajmniej 95%, co oznacza, że 95% lub więcej zmagazynowanej energii można faktycznie wykorzystać. Dla akumulatorów kwasowo-ołowiowych wskaźnik ten wynosi ok. 80-85%.
Czas pełnego ładowania baterii litowo-jonowych wynosi ok. 2-3 godzin, a akumulatorów kwasowo-ołowiowych ok. 8-12 godzin.
Z ekologicznego punktu widzenia produkcja, eksploatacja i utylizacja baterii litowo-jonowych LFP jest znacznie czystsza i bezpieczniejszą dla środowiska niż w przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych.
EP Equipment wykorzystuje w swojej produkcji tylko najwyższej jakości ogniwa w najbezpieczniejszej technologii LFP (LiFePO4) oraz komponenty, które mogą pracować w szerokim zakresie temperatur, nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych. Kluczową rolę w ochronie baterii przed zwarciem, odwrotną polaryzacją, nadmiernym i zbyt niskim napięciem oraz nadmiernym prądem odgrywa elektroniczny system zarządzania baterią BMS (Batery Management System). Zbierając dane, obliczając i kontrolując proces ładowania i rozładowania napięcia, prądu, temperatury i stanu naładowania, BMS zapewnia długowieczność baterii i poprawia jej wydajność oraz zabezpiecza przed przegrzaniem. Wszystkie informacje o cyklach ładowania i rozładowania są zapisywane w pamięci systemu i wykorzystywane do wydłużenia żywotności baterii i utrzymanie jej w pełnej sprawności. Magistrala CAN (Controller Area Network) umożliwia komunikację pomiędzy wszystkimi częściami baterii i przekazuje informacje o stanie baterii oraz automatycznie wysyła sygnał alarmu do systemu BMS w przypadku wystąpienia awarii. Wykorzystując zaawansowane i innowacyjne rozwiązania komunikacji BMS-CAM firma EP Equipment opracowała system zdalnej diagnostyki EP Telematics , aby proaktywnie monitorować wydajność baterii i analizować ich parametry eksploatacyjne. Baterie EP Equipment są rygorystycznie testowane i certyfikowane zgodnie z przyjętymi standardami i praktykami w przemyśle, aby zapewnić zgodność ze światowymi normami (m.in. USA i UE).
Zespół badawczo-rozwojowy EP Equipment opracował zasilany energią słoneczną system magazynowania energii, wykorzystujący baterie litowo-jonowe, przeznaczony do ładowania wózków widłowych oraz ich wymiennych baterii. System ten pozwala na optymalne zarządzanie energią i obniżenie kosztów ładowania wózków. Ponadto zapewnia maksymalny czas pracy bez przestojów w systemie 24/7. Dodatkowo magazyn energii może stanowić niezawodne zasilanie awaryjne dla innych systemów przedsiębiorstwa. System magazynowania energii EP Equipment obejmuje panele słoneczne (PV), baterie litowo-jonowe (Li-ion) z systemem zarządzania ogniwami (BMS), magistralę danych (CAN) i falownik. Całość może być monitorowana i kontrolowana zdalnie, co zapewnia bezpieczną eksploatację systemu.