Baterie

Technologia litowo-jonowa

W 2016 roku firma EP Equipment jako pierwsza rozpoczęła produkcję samodzielnie opracowanych akumulatorów litowo-jonowych (Li-ion) serii LiST (Lithium-integrated Smart Trucks) zaprojektowanej specjalnie dla potrzeb paletowych wózków widłowych (model EPT 12EZ). Od tego czasu technologia Li-ion znalazła zastosowanie również w produkcji pozostałych kategorii wózków widłowych – nawet w urządzeniach pracujących pod dużym obciążeniem w ciężkich warunkach i w systemie 3 zmianowym. Przewagą baterii litowo-jonowych są m.in. bezobsługowa praca, większa ekonomiczność, szybsze ładowanie, wyższa sprawność energetyczna, mniejszy ciężar i wymiary, możliwość okazjonalnego ładowania bez pogorszenia parametrów eksploatacyjnych. EP Equipment wykorzystuje w produkcji technologię LFP gdzie elektroda dodatnia jest litowo-żelazowo-fosforanowa (LiFePO4), a  elektroda ujemna grafitowa. W odróżnieniu od baterii NMC nie stosuje się w nich toksycznego kobaltu. Baterie LFP mają znacznie wyższe parametry eksploatacyjne, są bezpieczniejsze (nie ulegają zapłonowi) i wykazują zwiększoną w stosunku do innych technologii, odporność na trudne warunki eksploatacji. Przede wszystkim charakteryzują się możliwością rozładowania prądem o dużym natężeniu, długim okresem pełnej sprawności (do 10 lat), odpornością zarówno na wysokie jak i niskie temperatury otoczenia. Ogromną zaletą jest możliwość ładowania w ujemnych temperaturach. Ponadto są najbezpieczniejsze w użytkowaniu spośród obecnie wykorzystywanych technologii. Mogą mieć zastosowanie także we współczesnych magazynach energii. Baterie LFP są idealnym rozwiązaniem do aplikacji ciężkich, gdzie wymagana jest praca z dużym obciążeniem mocy, a zarazem ważna jest niezawodność i długi okres używalności produktu.

DŁUŻSZA ŻYWOTNOŚĆ

Baterie litowo-jonowe wytrzymują ponad 3.000 pełnych cykli ładowania, podczas gdy akumulatory kwasowe ok. 500-1.000 cykli. Cykle te są obliczane w procentach naładowania - oznacza to, że np. 10% naładowania to 10% pełnego cyklu. W przypadku akumulatora kwasowego odlicza się pełen cykl za każdym razem, gdy akumulator jest podłączany do ładowarki (niezależnie od uzyskanego stopnia naładowania), czyli przykładowe 10% naładowania wyczerpuje 1 pełny cykl.

OKAZJONALNE ŁADOWANIE

Podczas gdy akumulatory kwasowo-ołowiowe zawsze wymagają pełnego cyklu ładowania trwającego 8-12 godzin, aby utrzymać równowagę chemiczną elektrolitu, akumulatory Li-ion mogą być ładowane okazjonalne: przy każdej możliwej sposobności i przez dowolny czas - nawet kilkunastu minut, bez pogorszenia się ich parametrów eksploatacyjnych.

MNIEJSZA WAGA

Baterie litowo-jonowe zapewniają dużą gęstość mocy - to tylko jedna trzecia wagi akumulatorów kwasowo-ołowiowych i znacznie mniejsze wymiary. Daje to możliwość opracowania wózków nie tylko o wyższych osiągach, ale także o większej przestrzeni dla operatora.

WIĘKSZA SPRAWNOŚĆ

Większość baterii litowo-jonowych ma sprawność przynajmniej 95%, co oznacza, że 95% lub więcej zmagazynowanej energii można faktycznie wykorzystać. Dla akumulatorów kwasowo-ołowiowych wskaźnik ten wynosi ok. 80-85%.

SZYBSZE ŁADOWANIE

Czas pełnego ładowania baterii litowo-jonowych wynosi ok. 2-3 godzin, a akumulatorów kwasowo-ołowiowych ok. 8-12 godzin.

PRZYJAZNA DLA ŚRODOWISKA

Z ekologicznego punktu widzenia produkcja, eksploatacja i utylizacja baterii litowo-jonowych LFP jest znacznie czystsza i bezpieczniejszą dla środowiska niż w przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych.